Moda na nasiona – żyj zdrowo

Każdy sezon to nowe trendy w zdrowej żywności uprawianej w ogrodzie, a nawet w domu. W poprzednich latach w modzie były chociażby szczaw, roszponka czy rukola. Obecnie ogromną popularnością cieszą się… nasiona

Tekst: Michał Mazik

Spożywanie nasion w jakiejkolwiek postaci – na surowo czy przetworzonych – jest zdrowe. Nasiona to specyficzne „magazyny”, gromadzące związki niezbędne roślinom w początkowym okresie wzrostu. Jednocześnie są skarbnicą witamin, soli mineralnych i innych związków (białko, kwasy, błonnik) korzystnie wpływających na organizm człowieka. Na rynku można zaobserwować różne trendy dotyczące żywienia – ostatnio to właśnie nasiona uchodzą za „stylowe”.

Nasiona BIO – uprawa zgodnie z naturą

Uprawy ekologiczne cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Zdrowa, nieskażona chemicznymi środkami ochrony roślin żywność jest na wagę złota (w przenośni i dosłownie). Niestety kupowanie żywności eko w centrach handlowych niesie za sobą znaczne nakłady finansowe (nie zawsze mamy możliwość zakupu bezpośrednio od rolnika). Koszty można ograniczyć decydując się na samodzielną ekologiczną uprawę. Przydatne w tym celu będą nasiona BIO produkowane z wykorzystaniem naturalnych metod rozmnażania. W tym wypadku mamy pewność, że nasiona nie były chemicznie zaprawiane, traktowane fungicydami lub innymi preparatami. W uprawie wykorzystuje się m.in. naturalną odporność poszczególnych odmian na choroby i szkodniki. Najłatwiej na rynku można dostać BIO nasiona tradycyjnych, popularnych warzyw, takich jak pietruszka, marchew, pomidory, buraki ćwikłowe, ogórki i rzodkiewka. Coraz częściej można znaleźć także różne gatunki ziół.

Nasiona chia hit przy diecie odchudzającej

Nasiona chia (a w rzeczywistości szałwii meksykańskiej) to popularny produkt w ostatnich kilku latach. Są niskokaloryczne, niezwykle cenne odżywczo (błonnik, przeciwutleniacze, kwasy organiczne, witaminy i związki mineralne). Nie zawierają glutenu. Regularne spożywanie chia przyśpiesza metabolizm, obniża ciśnienie krwi i ogranicza wchłanianie cholesterolu. Wspomaga odchudzanie i dietę przy cukrzycy. Po zalaniu wodą szałwia meksykańska pęcznieje i wykorzystuje się ją podobnie jak inne popularne nasiona – siemię lniane. Chia najczęściej dodaje się do deserów, jogurtów, owsianki oraz koktajli.

Kiełki – świeża zielenina na parapecie

Uprawa na kiełki to jeden z najefektywniejszych i najszybszych sposobów na domową produkcję zieleniny niezależnie od pory roku. Można je uprawiać na talerzu z watą, w specjalnym nieprzezroczystym worku, w słoiku lub w kiełkownicy. Kiełki mają różną wartość spożywczą i smak w zależności od gatunku. Najczęściej wykorzystuje się nasiona pieprzycy siewnej (rzeżuchy), gorczycy, fasoli mung, rzodkiewki, słonecznika, soi, soczewicy i lnu. „Zieleninę” dodaje się do sałatek, serów i jaj. Na kiełki wykorzystuje się nasiona specjalnie przeznaczone do tego celu. Inne  mogą być zaprawione substancjami toksycznymi dla człowieka.

Orzechy i pestki – trend, który nie przemija

Orzechy to skarbnice witamin i soli mineralnych. Ponadto zawierają dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Można spożywać je na surowo, dodawać do ciast, deserów, a nawet do sałatek. Najpowszechniejsze są oczywiście orzechy laskowe i włoskie. Warto jednak poszerzyć swoje kulinarne eksperymenty o orzechy nerkowca, brazylijskie i makadamia (wszystkie poprawiają wygląd skóry i paznokci). Ważne dla zdrowia jest także spożywanie pestek dyni (to prawdopodobnie jedyne nasiona, które mają odczyn zasadowy) oraz słonecznika (źródło witaminy E i magnezu).

Leave a Reply